Beleid of realiteit?

Auteur: Léon van der Meij

Léon van der Meij sprak deze bijdrage uit via het Open Podium in de Gemeenteraad op 2 juli 2009:

Allereerst even duidelijkheid omtrent namens wie ik hier voor u sta.
Dat is niet als bestuurslid van wijkteam binnenstad,
dat is niet als lid van platform binnenstad en haar randen,
dat is niet als spraakmaker,
dat is niet vanuit enige politieke kleur…
dat is als betrokken Goudse burger, zowel bewoner als ondernemer!

Ik hoor wel eens wat. Ik lees wel eens wat. En soms zie ik wat….of juist niet. En daarover wil ik mijn zorgen met u delen en u kort een spiegel voor houden:
beleid ….. of realiteit.

Dat deze zorgen niet ongegrond zijn, blijkt wel uit het smachten van het Goudse bestuur naar de spraakmakers, want “we beginnen in te kakken”. Die constatering is raak en wordt door vele burgers gedeeld. Maar eigenlijk is zo’n opmerking van de zotte. Het is alsof een schoolbestuur smekend aan de Onderwijsinspectie vraagt “komt u alstublieft bij ons op bezoek”. Niet omdat de school er goed voor staat, trots is op hetgeen bereikt is en dus vol vertrouwen zo’n bezoek tegemoet ziet. Nee, omdat het schoolbestuur zelf de lef of het vermogen ontbreekt om de noodzakelijke knopen door te hakken, om haar ambities te realiseren. Een harde constatering. Terecht? De tijd zal het leren.
Uitzonderingen? Vast en zeker….alleen die bevestiging doorgaans de regel!

Laten we eens voortborduren op de vergelijking met een school. De vakantie staat voor de deur, de zon schijnt, de koffers zijn al bijna gepakt en u gaat vanavond uw eigen tussenrapport (lees: de programmarapportage) vast stellen. Ik, en velen met mij, zijn er echter nog niet van overtuigd dat u op kunt gaan voor uw examen, straks in maart 2010. Laat staan dat u daar met vlag en wimpel voor slaagt.

Van waar deze twijfel?
I.v.m. de beperkte spreektijd een greep uit diverse noties.

1. U krijgt van uw (gast)docenten en mentoren – de burgers, buitenlui en bureaucraten – een gigantische hoeveelheid kennis en kunde aangeboden. Maar vaak laat u dat links (of rechts, afhankelijk van uw kleur) liggen; u maakt onvoldoende gebruik van het kapitaal van de stad. Denk aan de informatie rondom de halve invoering van de Nota Bereikbaarheid & Circulatie Binnenstad.
Een goede leerling weet ook verbindingen te leggen, vak- of domeinoverstijgend onderwijs noemen we dat. Koppelen van kennispakketje A (ik noem de beslissingen rondom de rotondes) en kennispakketje B (ik noem alternatieve routes voor doorgaand vrachtverkeer) gebeurt echter nog te weinig. In ambtelijke termen wordt dit ook wel integraal beleid genoemd.

2. Op belangrijke kaderstellende en/of controlerende momenten (ik denk aan een begroting en een programmarapportage) gaat u amper op zoek naar input van uw “opdrachtgevers”, de Goudse burgers; u mist hierdoor soms de aansluiting met de dagelijkse realiteit ….. waarmee het een boekhoudkundige exercitie wordt die de verbetering van de leefbaarheid voor de Goudse burger nog maar zijdelings raakt. Terwijl, nu de verkiezingen er aan komen, de eerste standjes, flyers en verzoeken om thema’s en suggesties aan te leveren, verschijnen. Waar zijn deze standjes, flyers en hulpvragen op die andere momenten? En eigenlijk nog belangrijker: zou u deze thema’s en suggesties eigenlijk niet al moeten weten? Net zoals een leerling eigenlijk al voor 80 tot 90% weet of hij een vak goed beheerst, door het dagelijks contact in de klas (lees: praktijk) en met zijn docenten?

3. Soms, gelukkig nog geen gemeengoed, wordt er bij een examen (ik bedoel: raadsdebat) afgekeken of moet ik het anders zeggen: gefraudeerd? Zo werd vorige week tijdens het debat over de Nota Grote Voertuigen een rapportage van onderzoeksbureau Fugro wel erg vrij “geciteerd”. Een korte zoektocht op internet wierp namelijk een geheel ander licht op dit verhaal.
Cryptisch? Zeker…..maar volgens veel mensen is dat de taal die wekelijks hier gesproken wordt. En ik heb altijd geleerd dat je in spreekbeurten aan moet sluiten bij de beleving en het taalgebruik van je toehoorders. Zoekt u het maar uit: Fugro + Dordrecht + vrachtverkeer.

4. Tot slot nog een paar woorden uit uw taalgebruik:
interactief beleid
adviesrecht
beginspraak (i.p.v. inspraak)
participatieladder, van meedenken tot meebeslissen
Tja….toch vreemd dat deze woorden nog niet echt doorgedrongen zijn bij uw en onze dienaren, de ambtenaren. Want elke keer als een betrokken burger of organisatie 1 van deze woorden laat vallen, verschijnt er een groot vraagteken op het gezicht “DUH?”.

Is het allemaal kommer en kwel?
Nee, zeker niet. Er worden daarbuiten mooie dingen gerealiseerd. Maar ik durf hier wel te stellen dat dat vaker ondanks al “het beleid” is….in plaats van dankzij “het beleid”.

Dus bij deze wil ik u, ons bestuur, een taak mee geven voor deze zomer. Kijk, bij dat mooie bergmeer of aan dat zonnige strand, eens diep in uw eigen ogen. En bedenk en expliciteer wat u de komende maanden nog aan echte waarde gaat toevoegen aan de Goudse samenleving!

Want, om met de woorden van Jan Schaeffer af te sluiten: “In geouwehoer kun je niet wonen.” Daarbuiten, daar gebeurt het!